22 okt. 2008

IT-frossa

Idag har jag gått loss fullständigt!

Dagen i 4B innehöll One Note, källkritik, powerpoint, bildhantering, vilka bilder får man använda från nätet och när?, wikis, webkamera, faktasök, NE JUNIOR m.m...

One Note i matte är kanon, eleverna skriver själva på de sidor jag förberett. Alla ser och alla gör tillsammans. Bra underlag för diskussion och övning. Ett fantastiskt flexibelt program!

PowerPoint-kursen sladdade också in på hur man kan använda webkameran för att infoga en bild på sig själv. Däremellan fick vi in lite bildhantering också. "Hur klipper jag bort kompisen som sitter bakom och vinkar?" :-)

På NO:n jobbade vi vidare med vår naturwiki och där blev det igen diskussion om licenser. Vi publicerar ju faktiskt vårt arbete direkt på nätet, då är det noga med vad man använder och att man talar om var man lånat bilden ifrån. Här kom One Note också in bra. Vi hade fantastiska diskussioner om vad en växt behöver för att må bra, fotosyntesen m.m. Att kunna prata och rita i bilden, dra pilar, skriva kommentarer...oslagbart.

Och så NE JUNIOR. (Visst min gamle floristikmentor från Uppsala universitet som står bakom artiklarna, Olle G Olsson. Kul!) Vad det är bra med ett lätttillgängligt uppslagsverk som skriver så att banen förstår, dessutom med fina bilder till.

För nåt år sedan hade jag skrattat om någon sa att detta gjordes i en fyra. Jag skrattar inte, jag bara ler och konstaterar att barn är fantastiska och att vi tyvärr underskattar dem alldeles för ofta. Barn som ges rätt förutsättningar gillar att lära sig. Barn som behandlas som människor och inte klappas på huvet växer. De kan och de vill!

Vilken fantastisk klass jag har!

1 kommentar:

Anonym sa...

Testar bara