30 okt. 2008

Skolforum 2008

Det tar några dagar innan allt faller på plats. Ska ge mig på att försöka summera intrycken från mässan.

Minus:
  • Missade en del som jag hade velat se, t.ex. Dunkels/Härén och Krokmarks seminarie om att "Leda lärande i digitala tider".
  • Lunchmackan som dröp av fett. Usch.
Plus:
  • Miniföreläsningarna på IT-torget, bl.a. Jonas Hällebrand ("En IKT-pedagogs fundringar", bilden) som berättade om hur de arbetar på Gunnesboskolan. Intressant.
  • Malin Fogelström från Natur & Kultur som berättade om digitala läromedel som tilltalade mig mycket. Ta t.ex. en titt på demon till deras matteläromedel Pixel. Oj, vad bra! Vem kan säga att matte är tråkigt med sådana hjälpmedel...?
  • NE Skola. Troligen det mest bestående intrycket från mässan. Läs mera på Lenas blogg.
  • Testade Hitachis Starboard, de interaktiva tavlornas Rolls Royce. Lättanvänd och tydlig. Gillade den.

  • Möten! Kul att träffa folket från DiU som jag haft kontakt med tidigare. Träffade också Christina Löfving ("IT-mamman") och folk från Skolverket, olika förlag m.m. Sprang dessutom på en (lärar)kompis som jag hade glömt skulle vara på plats. Kul!

Snillen spekulerar; mina kollegor, e-utvecklarna Lena och Kerstin.

Titta in på relativt nystartade itpedagoger.se. En mötesplats för att hitta andra likasinnade. Fyll på information om din kommun!

Själv kurerar jag förkylningen och ska så småningom ta mig till botten på den tunga kasse av material som följde med hem från mässan.

På återseende!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jätteroligt att träffa dig och dina kollegor! Visst var det mycket bra att ta till sig på mässan - jag har inte hunnit igenom allt jag ska kolla upp, efter alla tips jag fick där, ännu.