26 mars 2009

Kulturkvartar

Jag har sedan många år haft något som vi kallar kulturkvart i mina klasser. Eleven får en tid som bara är hans/hennes att förfoga över, ca 15-20 min. På den tiden ska man presentera ett eget valt ämne för klassen. Det kan vara ett intresse, ett djur, en semester man varit på eller något man är nyfiken på. Valet är helt upp till eleven själv. Även metoden man väljer att använda för sin presentation är valfri. Man kan ta med saker att visa upp och berätta kring, rita på OH (för er som glömt så var det en vanlig metod att presentera saker förra århundradet), PowerPoint, allsång(!), wikis...

Syftet är att få eleven att:
- kunna planera sin presentation
- kunna förklara något för andra
- kunna lyssna och ge feedback
- och viktigast av allt; att våga tala inför andra

Sedan 2-3 år tillbaka väljer i stort sett 100% att göra sin kulturkvart i PowerPoint. (Nej, det är inte jag som påverkat dem i det valet. Inte medvetet iaf ...). Vi har projektorer i alla klassrum och nu när alla mina elever har egna datorer blir det enkelt att bara koppla in sin egen dator och starta presentationen.

Här är ett exempel på hur en kulturkvart kan se ut. Agnes, fjärdeklassare och modeintresserad. Valet av ämne var lätt för henne. :-)



Jag blir så stolt när de ger varandra feedback. De är så bra på det! Det är förbjudet att bara säga "-Det var bra", men de utvecklar ofta sina åsikter så att det hamnar på en nivå som ligger långt över deras 10 levnadsår.

"-Du hade fina bilder och källhänvisningar och ämnet var spännande. Jag visste inte att Mexico låg där, så det var bra att du använde Google Earth för att visa. Det var jättebra, tänk bara på att prata lite långsammare nästa gång".
"-Tack, det ska jag".


Herregud, om jag hade haft de insikterna när jag gick i fyran skulle jag tagit mig långt...

I USA finns retorik ofta på schemat. Speach in i svenska kursplanerna, tack. Det är viktigt.

3 kommentarer:

Åsa K sa...

Sandra du är så bra! (Och eleven Agnes också.) Kulturkvartar och möjlighet att få intresse och respekt för sina intressen, så klokt.

Och så blir jag lite it-nyfiekn också: har Blogger möjligen lagt till någon funktion för att ladda upp och bädda in ppt direkt? Eller har du laddat upp den till Google Docs och sedan använt embedkoden därifrån?

Anonym sa...

Jag snor idéen rakt av - tackar ;D

Fröken T sa...

Det här var en bättre och mer utvecklad idé än vår veckans sak, goda idéer är ju till för att spridas så jag sällar mig till skaran som tacksamt stjäl idéen.
Tackar :)