På Myrsjöskolan firades dagen fullt ut. Vi hade matte hela dagen, med alla våra drygt 1000 elever. I år 4-6 fokuserade vi på mönster och problemlösning. Eleverna arbetade i små grupper med olika typer av problem som var märkta med ett visst värde. Belöningen man fick då man löste ett problem var en frukt. varje problem var märkt med "banan", "äpple", "apelsin" o.s.v. så man visste vad man kämpade för. De riktigt kluriga problemen gav vaniljvisp.
Eleverna arbetade tillsammans med logiskt tänkande och kreativa lösningar. Dagen avslutade vi tillsammans med att avnjuta frukten av våra ansträngningar. (Kunde inte låta bli den ordvitsen, sorry...) Alla grupper hade kämpat sig till en ordentlig tallrik med fruktsallad. Och ja, alla grupper fick vaniljvisp. :)
Undrar dock vad Jan Björklund hade sagt om vår temadag. Han hade nog inte gillat det. Jag stod ju inte vid katedern en enda gång. Eller vänta nu...jag har ju inte ens en kateder! Ve och fasa. I morse stod jag längst fram i klassrummet och berättade historien om den lille 1700-talseleven Carl Friedrich Gauss och förklarade hans summor med hjälp av min dator. Efter det var det kreativ problemlösning och upptäckarglädje hela dagen. Eleverna fick sedan en π-relaterad läxa innan de gick hem. I klassens blogg! Jag skulle nog fått IG av vår utbildningsminister.
Följ flödet eller kanske t.o.m. ge dig in i debatten ang. katederundervisning som Jan Björklund skrev om i DN 2011-03-13. Klicka här: http://live.twingly.com/merkateder
Har du missat hans debattartikel? Den finns här.
Och, innan du somnar, hur många decimaler kan DU memorera på π?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar