23 maj 2010

"Framtidens lärande" ur en femteklassares perspektiv

Jag hade sex av mina elever med mig till Framtidens lärande i torsdags. Deras uppdrag var att dokumentera mässan ur deras perspektiv. De gick runt och intervjuade pedagoger, utställare och föreläsare och fick massor av intryck...och godis.

Här kan du läsa de tre blogginläggen de skrev på konferensbloggen.

"Intervju med Martin och Josef på Årstaskolan"
"Vi intervjuar flera vuxna på mässan..."
"Tack för oss!"

Videobrigade gjorde också ett videoreportage om konferensens minsta reportrar:



När jag gick i femman spelade jag fotboll på rasterna, gjorde läxorna efter skolan och åkte sedan oftast  till stallet. Mycket är sig likt, men väldigt mycket är också helt förändrat. "Vuxna" uppgifter av den här typen fick jag aldrig. Jag tror på att med intressanta uppgifter och ett reellt ansvar utvecklas eleverna till individer som lär sig att lära för livet - inte bara för skolan.

Jag är väldigt stolt över mina elever. Det vet de.

Inga kommentarer: