28 sep. 2008

Bloggstafett!

Fick följande ämne av Helena (som bloggar på “Reflektioner”) att skriva om:

Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med en lag som säger att man får hämta skolkande elever med polis?

Skolpolitik är ett intressant kapitel. Varje sittande regering vill sätta sin prägel på samhället och eftersom skolan representerar utveckling och intellektuell tillväxt är den en het politisk potatis. Ett välmående samhälle avspeglas i en välmående skola.

Jan Björklund har snabbt gjort sig känd som en disciplinens härförare. Ording och reda, pengar på fredag. I grund och botten håller jag med honom. Det krävs en lugn miljö för att lära. För att kunna fokusera på rätt saker behöver man reducera intrycken från omgivningen. Om läraren måste lägga fokus på att vara polis säger det sig själv att undervisningen blir lidande. Gillar också att idén om att ge oss lärare större befogenheter. Det har behövts länge. I praktiken håller makten att förändra skolan på att förskjutas alltmer mot elever och föräldrar. Elevdemokrati i all ära, men när slutade man att lita till lärarnas profesionalism?

Jag kan faktiskt inte se några fördelar med en sådan lag. Kanske då att skolkande elever tänker efter en gång till innan de struntar i lektionerna, men skolk är ju ofta ett symptom på något annat än bara lathet.

Nackdelarna då? Jag är helt emot lagar som inte går att följa upp. Det är förbjudet att gå mot röd gubbe, men vem har inte gjort det? Vi har skolplikt i Sverige och ungdomar som skolkar bryter mot den, men vilka poliser har tid att hämta skolkare? Vilka uppgifter ska de ta bort för att hinna med att hämta in alla tusentals ungdomar som skolkar runtom i Sverige varje dag?

Som lärare och vän av ordning borde jag kanske tycka att en sådan här lag är bra, men det måste finnas andra sätt. Tyvärr Björklund, detta förslag får IG.

…å stafetten går vidare! Nästa ämne som bloggaren “Bubbles” ska ta upp blir:

Blogg om blogg! Sedan jag började blogga har jag upptäckt många aspekter med detta verktyg som vidgat mina pedagogiska horisonter. Vilka fördelar ser du med att blogga som lärare?  

Inga kommentarer: