28 sep. 2008

Dark room

 Jag tar det lugnt. Jag har gått så djupt in i sommaren nu att den där långt-borta-från-jobbet-känslan har infunnit sig. Ni vet den som säger; “Vem lurar jag egentligen?” ”Tids nog kommer de på att jag är en bluff.” Om jag har tur dröjer det länge. Säg det inte till någon. 

I alla fall. Jag skriver en del. När jag inte skriver på papper eller tangentbord så pågår det ofta bakom pannan. Jag funderar, formulerar sammanhang, kombinerar vackra ord. Gillar ord. Det sköna med sådant “skrivande” är att det är flyktigt. Den så kallade texten finns bara hos mig.  

Ibland behöver man få sina ord på pränt och då skriver man oftast i nåt slags ordbehandlingsprogram. Har en ny favorit här, en indievariant på ordbehandling som heter Dark Room. Här är det bara du och texten, inga lister med tusen funktioner och visuella intryck som stör. Du skriver på en svart bakgrund. Texten sparas som .txt-fil. Vill du redigera texten kan du alltid kopiera in den i andra program efteråt.

Känslan är back to basics. Skrivmaskin. Jag gillar det.

Somrar vidare mot Italien. Ciao!

Inga kommentarer: