28 sep. 2008

Vad är ett digitalt klassrum?

För att räta ut ev. frågetecken så ska jag kort förklara hur mitt klassrum ser ut och varför. Jag och valda delar av vår lärarkår och skolledning besökte Kinnarpskolan utanför Falköping och inspirerades av deras projekt “Framtidens klassrum”. Läs mera om Johan Lindwerts tankar om detta. Han lyssnat på honom vid två tillfällen och blivit mycket inspirerad!

Jag har arbetat med olika typer av interaktiva tavlor, SmartBoard i ca 1,5 år och med e-beam i ca 7 mån. Det gör jag inte längre. Varför? Tavlorna har sina fördelar, men myntet har som ni vet alltid två sidor. Man kan göra massor med en interaktiv tavla; skriva med egen handstil, spara ner det man gjort för att ta fram igen nästa lektion (aldrig mera “Låt stå!”), bläddra bland sidor, hyperlänka, bygga upp egna bildbanker, visa valda delar av bild medan man döljer andra m.m. Det finns också fantastiska program som är specialdesignade för dessa tavlor. Inte dumt alls. Nackdelar då? Framförallt kostnaden, men också att skrivytan känns begränsande och att man står med ryggen mot klassen, vilket man inte behöver göra.

Jag upptäckte med tiden att huvuddelen av det jag gjorde inte hade med själva tavlan eller programvaran att göra. Det var i själva verket projektorn och andra program som användes. Man behöver egentligen bara en takmonterad projektor och en duk samt ett ståbord för din laptop. That’s it! Det kan också vara bra med högtalare och skrivare i klassrummet, men det kan man ta eftersom. Fördelarna med detta arbetssätt väger tungt jämfört med en interaktiv tavla av vilket fabrikat den än må vara. Allt det jag skrev ovan om vad som var bra med t.ex. SmartBoard gäller även här, förutom att du inte kan skriva med dig egen handstil. (Men är det alltid ett minus? Mina elever är nog glada att slippa “Times new Sandra” med trötta whiteboardpennor ibland…) Skriver gör man i Word, eller PowerPoint som jag föredrar. Du kan spara dina anteckningar där likaväl som i tavlornas specialdesignade program och du är vänd både mot klassen och tavlan - samtidigt!

Allt man behöver är grundläggande datavana samt en gnutta mod och galenskap(!) så klarar vem som helst av att arbeta så här.

Inga kommentarer: