28 sep. 2008

Freemind

Ska nästa vecka ha workshop med ett gäng nackalärare där vi bl.a. kommer att arbeta med programmet Freemind, ett gratisprogram att göra digtala mind maps i. Varför ska man då göra en mind map i datorn när det går så snabbt att rita upp den på tavlan?

Som jag ser det har en mind map, eller tankekarta, två huvudsakliga syften; Sammanfattande och/eller planerande. Man sammanfattar en diskussion eller en instruktion tillsammans screenhunter_01-feb-28-2300.gifscreenhunter_01-feb-28-2300.gifmed eleverna, eller så gör man själv en planering inför ett arbetsområde som eleverna sedan använder när de arbetar. Denna kan man antingen maila ut till eleverna eller visa på projektorn i klassrummet, om man har den utrustningen. (Tänk på miljön och skriv inte ut i onödan!) I en sådan planering kan man t.ex. samla länkar till de websidor man vill att eleverna ska arbeta med.

Igen; Varför digitalt? Därför!

·         Du gör den en gång. Du ska inte behöva sudda din kollegas anteckningar från föregående lektion för att rita upp samma mind map du gjorde igår en gång till. Plocka bara fram det ni gjorde senast ur burken och ni är igång.

·         Du kan lägga till bilder för att förtydliga det du skriver. Riktiga bilder, inte sådana du kladdar dit själv med trött whiteboardpenna…

·         Du kan samla de länkar du behöver för arbetet på ett ställe. Eleverna behöver inte lägga till dem som favoriter lokalt på varje dator.

·         Du kan länka till ljudfiler och filmer. Det kan man definitivt inte göra i “analoga” mind maps.

·         Planeringen kan läggas ut på klassens hemsida/portal. Alla berörda; föräldrar, elever och övriga lärare, har då tillgång till informationen.

·         Det ser mycket proffsigare ut.

Men varje mynt har en baksida. Det finns nackdelar med allt. De bilder man lägger till länkas lokalt till bildens plats i den dator som mind mappen gjordes i. Om du mailar ut den till eleverna kan de alltså inte se bilderna. Man måste också ha programmet för att kunna läsa mind mappen från en annan dator. Om eleverna ska komma åt informationen hemifrån t.ex. måste de alltså ladda ner Freemind på hemmadatorn. Man måste också ha Java installerat för att Freemind ska fungera.

…fast jag hade såklart inte skrivit det här inlägget om jag inte tyckte att fördelarna överväger nackdelarna. Har du turen att jobba i ett klassrum med projektor är det bara att gratulera. Det här är ett verktyg som är superkul att använda “live” med eleverna. Klicka på länken för att ladda ner Freemind och sätt igång! Här hittar du också exempel på hur en mind map i Freemind kan se ut.

“Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större” står det ovanför ingången till Uppsala universitets aula. Har alltid undrat om de inte skrev fel där...

Inga kommentarer: