28 sep. 2008

Google sites

Jag tror att jag gått och blivit lite höstkär…i ett multinationellt jätteföretag! Säga vad man vill om Google, men de förstår sin samtid och presenterar produkter som är användarvänliga och anpassningsbara. För det första så gillar jag deras nya webläsare,Google Chrome, skarpt. Enkelt, avskalat och snyggt. Inte en massa tjafs som stör. Dessutom är den snabb. Gillar framförallt att när jag öppnar en ny flik så frågar den vilken websida jag vill öppna. “Är någon av dessa, dina 9 vanligaste?”

Men framförallt är det Google Sites jag gått och kärat ner mig i. En myriad av applikationer som man själv kombinerar till en snygg sida. Här finns t.ex. möjligheten att skapa aktiva samarbetsytor i wikiformat, för klasser/arbetslag/fortbildningar m.m. Du kan lägga till kalendrar, chatt, textrutor, nyheter, posta direkt till bloggen (om du har Googlekonto vill säga), bygga undersidor…listan är hur lång som helst. Och det bästa av allt - det är såååå lätt.

Har byggt en arbetsyta för årets omgång av e-smart. Möjligen låter jag er får en sneak peak lite senare i höst. 

Inga kommentarer: