28 sep. 2008

Hänt i veckan


Nu länkas min blogg också från mitt(?) huvud på e-utvecklarnas sida.  Titta in där och kika på vår nya, blå, layout.

Jag har förmånen att få arbeta i en klass där alla elever utrustats med en egen laptop, vilket känns otroligt utmanande och spännande. Vi hade datorutdelning i min klass i måndags och många glada barnansikten gjorde plötsligt min höst mycket ljusare. De visste faktiskt inte vad som skulle ske, bara att det var någon slags överraskning. Gisssningarna var många:

-”Vi ska se film!”

-”Vi ska åka till Skansen!”

Fast datorerna toppade deras gissningar liiiiiitegrann. Jublet steg mot taket! Vi har under veckan bekantat oss med det nya arbetsredskapet. Vi har bl.a. startat en wiki, “lekt” med Seterra, Google Earth och andra program vi laddat upp med. Eleverna har också satt klistermärken på locket för att göra datorn till sin egen. Allt från söta hundar till rockbandsloggor pryder nu locken på fyrornas sprillans nya burkar.

Jag har också blivit intervjuad (Fortfarande lika overkligt varje gång någon hör av sig…). Den här gången var det till kvalitetsbilagan som går ut med lokaltidningen i oktober.

I går fick jag också möjligheten att försöka IT-inspirera lärare på Igelboda skola i Saltsjöbaden som arbetar 1-1 i år 6. Säkert blev någon provocerad, men jag hoppas att jag lyckades inspirera någon också… Det var i alla fall väldigt roligt!

I morgon ska undertecknad ut i regnet på friluftsdag. Ombyte förnöjer! Det är viktigt för att förhindra “fyrkantiga ögon och datakoma” som en av mina elever så riktigt konstaterade i veckan.

*loggar ut*

 

Inga kommentarer: