28 sep. 2008

"Houston, we have a problem"

…fast just nu siktas inte många problem vid min horisont. Sommaren är här och jobbet är intensivt men roligt, som alltid så här års. Nu ska vi ha njuta de “vanliga skoldagar” (finns sådana?) som är kvar.

Filmen här ovan visar Micsosofts nya Worldwide Telescope. Mina elever ska göra filmer om rymden och det programmet kommer bland flera att fungera som inspiration. Vad gäller just detta ämne finns numera en uppsjö digitala gratisresurser att använda. T.ex:

·         Celestia - Suveränt program med öppen källkod där användaren får utsökta bilder av planeter, asteroider och stjärnor m.m.

·         Google Earth Sky - Nya versionen 4:3 på svenska. Inkluderar ett par nya, snygga funktioner och är mycket lättare att använda med eleverna än den gamla. Heja GE!

·         Microsofts Wordwide Telescope - Finna bara i beta ännu, men slår redan nu Google Earth Sky med hästlängder. (Trodde jag aldrig att jag skulle säga…) Titta bara på filmen längst upp i detta inlägg, WWT på en interaktiv tavla. Svårslaget.

Förutom dessa kommer vi även att använda oss av dessa gratisprogram:

Screen Hunter - Klipper detaljer ur din skärm. Fiffigt.

Photo Story -  Busenkelt filmprogram.

Sedan blir det säkert en eller annan bild från wikimedia commons. Att klippa bilder och använda skärmdumpar från ovanstående program tangerar möjligtvis vad som är okej, men i händelse att det skulle inträffa föredrar jag att se det som civil olydnad i lärandets tjänst. Så det så. 

Återkommer med reflektioner kring utfallet.

Till dess - May the force be with you!

Inga kommentarer: