28 sep. 2008

Skola 2.0

Varför gör jag detta? Bloggar alltså. För att sprida galna idéer? Absolut. För att reflektera över vad jag egentligen sysslar med på jobbet? Jajamän. För att synas? Kanske. Ego videri, ergo sum. Typ.

Min filosofi går ut på att skolan måste, inte bara hinna ikapp, utan gå före. Vi ska faktiskt utbilda för framtiden, en framtid som vi inte har en aning om hur den ser ut. Vi kanske utbildar ungdomar till yrken som inte kommer att finnas kvar när de går ut skolan. Tough shit… Det globala samhället utvecklas idag snabbare än någonsin förut, i en högre takt än vi kan ta in. Se filmen Shift happens:

Och hur i hela friden ska vi förhålla oss till det här inom skolan?

Har egentligen ingen aning.

Det jag däremot vet är att skolan måste se både bakåt, framåt och här och nu. Vi har alltid varit bra på att se bakåt. Därav kommer det klassiska “för att veta var vi ska, måste vi veta var vi kommer ifrån”, förmåga att tolka sam- och framtid utifrån historiska kunskaper. Bra där! Däremot är vi dåliga på att ta in det som är givet i resten av samhället. Jag tänker då på aktuell teknik t.ex. Hur ofta skriver du långa texter med blyertspenna? Hur ofta söker du information i uppslagsverk av papper? Hur ofta skriver du riktiga snigelbrev till vänner och bekanta? Min gissning: Inte sååå ofta. (Skulle dock gärna skriva och ta emot papperbrev lite oftare, synd att det för en sinande tillvaro…)

Vi ska fortfarande lära våra elever dessa färdigheter, absolut. Men ska de färdigheterna tränas i den omfattning det gör idag? Vi måste också ta in de vektyg som vuxensamhället allt mera använder; wikis, bloggar, faktasök (som inte är lätt!), källgranskning, ljud och bild, powerpoint o.likn.

Jag kommer snart att ha min klass på en portal med bl.a. bloggfunktion. Ut med veckobrev som bifogad fil! Blä. Fördelar med klassblogg: All info samlad. Föräldrar skrollar bakåt bland veckorna om de missat något och de gör det när de själva vill. Bifogade filer måste ibland sparas ner lokalt i mottagarens dator för att kunna läsas. Det slipper man i bloggen. Det blir dessutom lätt för eleverna att kommentera veckan.

Läste i DIU om 21classes, där man kan skapa virtuella klassrum och bloggportal för elever. Såg kalas ut!

Har forfarande inte frågat om lov att visa upp NTA-wikin här. Fy mig!

Jag ska. Snart. Lovar.

Inga kommentarer: