28 sep. 2008

Mobiler på lektionen? Det var ju inte så farligt!

Ja, som ni märkt har jag snöat in på detta med att använda wikis som projektyta med elever. Har nu startat en yta för NO. Vi arbetar med NTA på skolan, som är ett amerikanskt laborativt no-material som utvandrat och landat på svensk mark. Just nu jobbas det för fullt med temat Rörelse och konstruktion.

Efter genomförd laboration har mina elever alltid skrivit en labbrapport efter modellen:

förutsägelse - genomförande - resultat - slutsats.

Detta har gjort i skrivbok eller på lösblad som sedan satts ihop till en fin bok. Det har fungerat toppenbra. Inget fel i det, men eleverna satt med näsan över boken och försökte formulera sig på egen hand. Ensamarbete är svårt för svaga elever.

De pedagogiska vinsterna med att skriva labbrapport i en wiki såg jag efter bara några lektionspass. Effektiviteten som kom av interaktionen! De förbättrade sina rappporter mycket snabbt genom att ta hjälp av varandra. Alla kan ju läsa vad klasskompisarna skrivit och hämta inspiration och hjälp därifrån. När läraren inte kan assistera på en gång kan man klicka runt hos kompisarna och leta svar på egen hand, även om man sitter hemma. De stora framsteg som gjordes på kort tid förvånade mig faktiskt.

Genomgångar, bakgrundsteori och funderingar samlas på länkade sidor i menyn till vänster. Där hittar man t.ex. fakta om Isaac Newton och där lägger vi även till animeringar och bilder som förklarar bättre än vad en bild i en bok någonsin förmår. Här ligger också lite kom-ihåg inför labben. “Vad var det vi skulle fundera på?” Rapporterna skrivs medan labben utförs, eleverna har en laptop bredvid sig när de labbar. Det de inte hinner under lektionstid färdigställs hemma. Kalas!

Har för närvarande lediga elever som gör sina labbar på annan ort och som skriver in sina rapporter hemifrån de släktingar de hälsar på. Problem besvaras gärna av undertecknad via mail. Har fungerat hur bra som helst!

Så hur kommer mobilerna in i bilden? Eleverna har full tillåtelse att fotografera och filma sina labbar för att sedan lägga in dem i rapporten i wikin, vilket de också gör. Vilken skrivbok kan konkurrera med det? Om vän av ordning undrar; nej, det har inte inneburit några som helst problem att de har telefonerna framme. De används i arbetet. Punkt.

Återkommer ev. med länk när jag har elevernas tillåtelse att visa deras arbete.

Inga kommentarer: