28 sep. 2008

Utvärdering av Villa Mimmi

Jag har inte emigrerat. Jag har inte heller gått under jorden eller börjat ägna mig åt ljusskygga aktiviteter. Däremot har jag flyttat. Sandras horisonter har alltså bytts ut och jag räknar med positiva utkomster av det. Om det är någon därute som undrar varför jag inte skrivit på länge alltså.

Vi har nu avslutat projektet som kallades Villa Mimmi, varianten på den klasiska “huset” som jag skrev om tidigare. Jag tänkte därför försöka mig på en liten utvärdering av att arbeta i wikis, i detta fall på wikispaces. Here we go:

Plus:

·         Interaktion. Det är lättare och snabbare att t.ex. läsa andras material samt ta hjälp och inspiration av andra.

·         Tillgänglighet. Eleverna kan arbeta varifrån de vill, så länge det finns en uppkopplad dator. Jag som lärare behöver inte släpa på travar med böcker, utan kan rätta varifrån och när jag vill. Föräldrar kan gå in och läsa vad barnen gjort i skolan när det sitter vid jobbdatorn.

·         Multimedia. Möjligheten att göra arbeten bättre genom att förtydliga och fördjupa med ljud och bild. 

·         Historik. Att kunna se vem som gjort vad och när är en fantastiskt bra funktion. När jag t.ex. rättar texter så syns vad som togs bort samt vad det ändrades till. Allt med en väldigt pedagogisk färgkodning; rött för borttaget och grönt för tillagt.

Minus:

·         Öppenheten. På wikispaces finns ett antal alternativ för vilken typ av åtkomst du vill att din sida ska ha. “Private” - Bara medlemmar kan titta och ändra. “Protected” - Alla kan titta, bara medlemmar kan göra ändringar. “Public” - Alla kan titta, alla kan göra ändringar. Villa Mimmi-wikin är public, d.v.s. helt öppen för alla. Jag valde det alternativet för att slippa krånglet med glömda lösenord. Chansade på att ev. övriga läsare respekterade skolarbetet och inte ändrade i det. Det har inte varit några problem alls. I en annan wiki vi jobbar i på NO:n har jag valt att göra den protected och det visade sig att medlemmar inte behöver logga in varje gång, utan kan arbeta vidare inloggade. Mycket praktiskt. Det här står på minussidan därför att det är något man behöver reflektera över innan man släpper in elever.

·         Nyhetens behag. Som med allt annat så är ju detta också något som blir vardag snart och därmed inte så spännande längre. Det gäller att blanda och ge med känsliga fingrar.

Jag ser betydligt flera fördelar än nackdelar med detta arbetssätt. Villa Mimmi är ett svenskprojekt, men jag håller som sagt på att prova det i flera ämnen. Får lov att återkomma om det.

P.S. Har ni gjort avatarer på www.voki.com nån gång? Mina elever gjorde vokis av sina hyresgäster i Villa Mimmi och vissa blev riktigt roliga! Titta in och lyssna. Måste dock utfärda en liten varning: Ge dig inte på att göra vokis om du inte har tid till det - det är vanebildande! :-)

På återseende!

Inga kommentarer: