28 sep. 2008

Wiki! Wiki! Wiki!

Skrev tidigare om ett svenskprojekt jag skulle dra igång efter sportlovet. Nu är det igång och det är bland det roligaste jag har gjort på länge. Har sällan sett en sådan arbetsiver och glädje i en sexa.

Arbetet är en variant på det klassiska “huset”. En kollega till mig modifierade det för ett par år sedan och kallade det för “Villa Mimmi” och det har varit en favorit på mellanstadiet sedan dess. Jag bestämde mig för att hotta upp det något i år och gjorde det i en wiki.

Uppgiften är att skapa ett hyreshus tillsammans med klasskompisarna. Alla gör sin egen hyresgäst med hjälp av ett antal texter, bilder och videoklipp. Detta ska vara med:

·         En personbeskrivning. Hur är han/hon?

·         En plats om är viktig för personen. Det finns ett inramat foto i lägenheten som föreställer en plats. Var är det? Varför är platsen viktig?

·         Ett brev som legat gömt länge är väldigt viktigt för personen. Vem är det ifrån? Varför är det sparat? 

·         En helt vanlig dag. Vad gör den här personen på dagarna?

·         Hur ser lägenheten ut? Stor? Liten? Hur har han/hon satt sin personliga prägel på lägenheten?

·         En bild av personen. Ritas för hand för att integrera bildämnet och fotas eller scannas in.

Dessutom finns extrauppgifter som innebär att man ska länka ihop sin hyresgäst med de andra på olika sätt, t.ex

·         Din hyresgäst är hemligt förälskad i någon av de andra. Vem? Vad är det han/hon tycker om hos den personen?

·         Din hyresgäst planerar en semester med någon av de andra. Vem? Vart ska de åka?

·         Din hyresgäst tycker att det är läskigt att gå ner i tvättstugan. Varför? Vad har hänt?

Förutom detta så ska man sätta in bilder som på ett eller annat sätt hör till den här personen. Ett videoklipp från Youtube som visar hyresgästens favoritartist ska också läggas in. Här blev det väldigt mycket Björn Gustafsson så här i melodifestivalstider…

Elever som vanligtvis högljutt proklamerar att de “hatar att skriva”, har skrivit mera på fyra lektioner denna vecka än de gjort på en månad tidigare. De kan ju inte hålla fingrarna borta! Elever som vanligtvis älskar att skriva, men är skraja för datorer, gillar det också - det är ju så lätt att jobba i en wiki. En annan rolig grej är att de läser och rättar varandras texter. “Du har stavat fel där. Det ska vara två d”. “Öh, Dennis*, det ska vara styckeindelning där”. (* Fingerat namn)

När jag häromkvällen satt hemma och rättade deras texter loggade en efter en in och började skriva. Inte för att de var tvungna, utan bara för att de ville. Jag hade ju tänkt att arbetet skulle räcka fram till påsklovet, men skriver de i den här takten så är vi klara efter en vecka. Lyxproblem.:-)

Fördelarna med en wiki är många. Bland annat kan eleverna komma åt arbetet varsomhelst, så länge det finns en uppkopplad dator.  De kan inspireras av varandra på ett helt annat sätt än vid traditionellt skrivande och ta hjälp av varandra. Du kan integrera ljud och bild på ett naturligt sätt. Jag som lärare är inte bunden till böcker, jag kan rätta när och var jag vill och eleverna kan se mina rättningar under “history” på den aktuella sidan. 

Att integrera web 2.0, som wikis och bloggar, är att möta eleverna där de befinner sig. Undervisningen blir begriplig och verklighetsanknuten.

Jag har bett eleverna om lov att visa deras arbete här och det gör de så gärna. Välkomna att hälsa på i Villa Mimmi! :-)Här kan du träffa trombonisten Svea Svensson, världens enda döva DJ Drille, husets langare Ulf, rapparen Ramme som älskar Adam Tensta, tonårstjejerna Molly, Rozanna, Minna och Suss samt fotbollsproffset Henrik. Här bor också Meysh som drömmer om att öppna egen restaurang och varvar ner till Jack Johnsons låtar.

Jag gjorde min wiki i en vanlig yta på wikispaces, men såg senare att det finns reklamfria wikiytor för lärare. Wikispaces for educators. 

Wikiinspiration hittar du här. Glöm heller inte att titta http://www.youtube.com/watch?v=pMcfrLYDm2U filmen om web 2.0.

Utbildning ska vara bildande och utvecklande. Gör vi det dessutom roligt och stimulerande också lockar det till egna kunskapsäventyr På den punkten kan inget få mig att byta åsikt.

Välkomna till Villa Mimmi! Kanske kan ni hjälpa oss att skapa flera hus i området?

Hälsningar från Sandra och 6A

 

Inga kommentarer: