11 jan. 2009

Mera wikis...

Oj, nu var det länge sedan jag skrev något vettigt här...dags att ta sig i kragen!

BETT närmar sig med stormsteg och det ska bli jättekul att komma dit igen, nu när man inte är mässblåbär längre och vet hur det fungerar. =) Har höga förväntningar på delar av vårt program, mötet med Google och Rektorsakademiens kväll t.ex. 

Men det var inte det jag tänkte skriva om. Eleverna kommer i morgon, ska bli kul att träffa dem igen och börja jobba "på riktigt". Från och med denna termin är jag inte längre klassföreståndare, vilket förhoppningsvis kommer leda till att jag får mera tid till att planera och genomföra mina projekt i ma, no...och IT såklart.  

Ni som läser min blogg vet ju att jag gillar att låta eleverna arbeta i wikis. Jag har tidigare jobbat med wikispaces for teachers och varit mycket nöjd med det. Har sedan nosat lite på andra wikiportaler, t.ex. wetpaint eller PBwiki. Men...inte förrän Richard Gatarski puttade in en liten kommentar här på bloggen fick jag tummen ur. Ska under början av vårterminen jobba med teknik och ett material som heter Teknikspanarna. Det känns som att det arbetsområdet kommer att gifta sig bra med mina IT-ambitioner. Du hittar teknikspanarwikin (ännu inga elevarbeten där) på http://teknikspanarna.pbwiki.com/ 

Jag saknar fortfarande en wikiportal på svenska, men i väntan på den känns faktiskt pbwiki enklare för eleverna att arbeta i än wikispaces. Dessutom mera avskalad och snyggare än konkurrenten. 

Återkommer med Londonintryck inom kort. You BETT! (Sorry, kunde inte låta bli...)

P.S. Läs också Stjärnkikarens inlägg om wikis i skolan. Trevlig läsning!

1 kommentar:

Anonym sa...

Very cool your blog. I invite you to know my blog in Brazil.