19 feb. 2009

The day Twitter went mainstream

Det skrivs mycket om Twitter nu. Dn.se skriver den 16 februari att mikrobloggen nu värderas till över 2 miljarder kronor. På kort tid har mängder av mikrobloggar poppat upp; Twitter, Bloggy, Jaiku...


På 140 tecken delar man med sig av vad man vill. Väldigt många har nu upptäckt fördelarna med detta och skapat starka nätverk kring det man är intresserad av. Som lärare har jag nu ett bra nätverk i Sverige och utomlands som jag delar med mig av idéer och tips till och som ger mig mycket tillbaka. "Ska arbeta med genetik. Nån som har några bra tips?" På Twitter hittas jag på http://twitter.com/snwi. Förfölj mig gärna. =)

Rättegången kring Pirate Bay har lyft twittrandet till allmän kännedom, det skrivs om tweets i de flesta tidningar nu. Bilden ovan är från en prenumeration på tweets från rättegången. En av de åtalade rapporterar direkt från salen, du hittar hans tweets på "spectrial" på Twitter. Rättegången i sig är unik och kommer att visa nya dimensioner av maktutövande. Ett nytt samhälle kräver nya maktstrukturer. Vem får sista ordet i TPB-rättegången? Det känns lika spännande som det rättsliga utfallet.

"You will always remember this as the day you almost caught Captain Jack Sparrow..."










Inga kommentarer: