22 sep. 2009

Några tankar och beslut från dagen som just fallit bakom horisonten

Tankar:

1. Kontakt upprättad med transatlantisk klass! Nu ska vi spara energi över världsdelsgränserna och lära av varandra. Stora insikter väntar oss, bara ett par klick bort.

2. Musik och trevlig stämning gör arbetsdagen bättre. Vi är sex st e-utvecklare som delar på vårt rum. Mohssen tränade på vår StarBoard och vi andra satt utspridda och jobbade med manualer till utbildningar, Skolportalsupport, e-smartplanering och lite annat smått och gott. Under tiden svävade David Gray, Nejra, Paddy Casey och Eva Cassidy över vår kreativa, produktiva bubbla. Härligt. Här är Spotify-spellistan, förresten. Varsågoda: Ta't lugnt...

Beslut:

1. Jag tänker inte gå med på att kalla den s.k. svininfluensan för Den nya influensan. Vad ska då nästkommande flunsor kallas för? Den ännu nyare influensan eller kanske Den nyaste influensan. Låter ju nästan hippt.

2. TV4 och deras vinkling av Myrsjöskolans satsning på ett visst datormärke med fruktanknytning... Nej, här blir det inget beslut förresten. Jag vet inte vad jag ska säga. De har bestämt sig för att det är sponsring och marknadsföring. Det har inte sagts ett ord i inslagen om elevernas lärandesituation eller de krav som det nya lärandet ställer på skolan. Jag vill ha en mera nyanserad debatt kring detta. Det är det sista jag säger i den här frågan.

Lite sött, lite salt. Ungefär som en vanlig dag på jobbet kan vara.
I morgon ska jag träffa eleverna igen. Där är det alltid lite mera sött än salt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sandra!

Jag såg precis inslaget och tänkte bara säga att jag blev intervjuad av TV4, men då jag var positiv till avtalet kom det inte med. Han erkände utan omsvep att han ringde mig (förälder och lokalpolitiker) för att få lite "balans".

Anonym sa...

Jag är Jonas Skiöld, men struntar i att skapa konto.

Sandra Wissting sa...

Hej Jonas!

Intressant. De hade alltså bestämt sig för vinklingen innan och klippte inslaget utifrån det? Börjar förstå att det är så media ofta arbetar. Tråkigt.

Tack för inlägget!