28 okt. 2009

Bakom kulisserna på ett hustak i södra Frankrike

Jag sörjer lite att jag inte kunde vara med på TeachMeet, det verkar ha varit en toppenkväll som aldrig hade blivit av om det inte vore för Pelle Falk. Hatten av för dig, Pelle.

Man kan inte vara på flera ställen samtidigt (ännu). Jag var i Frankrike med mina kollegor från skolan och jobbade fram nytt material, en mycket givande resa på många plan. Jag ville ändå vara med på TeachMeet och det löste vi genom Netviewer, ett webbkonferenssystem vi använder ibland.

Tänk er nedanstående scenario.
Scenen är terrassen på bilden, fast i solnedgång:

Blond, svensk pedagog är ensam på hotellets takterrass i Nice. Klockan är sen eftermiddag och himlen börjar färgas orange. Hon går runt med en dator i handen för att se var ljus och bakgrund är bäst för en liten långdistansföreläsning i mikroformat som ska sändas på TeachMeet på Älvsjömässan. Hon
hittar en bra plats och pallar upp datorn på bordet men inser att det är för lågt. Hon ställer då en pall på bordet och skapar sig ett litet möbeltorn med laptopen längst upp. Hon känner sig ganska nöjd och börjar söka kontakt med killarna i andra änden.


-"Pelle, hör ni mig? Hallå?"
-"Hej, är ni där?""
-"Mattias?"
-"Är ni klara att köra nu?"Inget svar, tydligen ingen kontakt än.

Passar på att fixa lite med håret, de är tydligen inte igång än i Stockholm och blond, svensk pedagog kan passa på att använda sin kamera som spegel. Testar mimiken lite. Tänker: "Sådär ja, det här ser ok ut".

Får ett sms från Kerstin: "Sandra, du är i sändning! Vi ser och hör dig, men du hör inte oss! Vi försöker chatta med dig!".

Håhåjaja, de har sett allt men det bjussar hon på. Snart kör hon igång men får ingen bild från andra sidan och bara ytterst lite ljud. Hon måste luta sig fram för att överhuvudtaget höra något alls. (Trots alla reglage på max. Den sydfranska trafiken gjorde sig påmind nere på gatan och kollegor med fördrink i handen börjar trilla in i bakom henne... På filmen kan man höra den blonda, svenska pedagogen säga till en av kollegorna. Kollegan tror att blond, svensk pedagog pratar med henne).

Blond svensk pedagog pratar dock med datorn. Helt normalt. Alla frågetecken har rätats ut?

Hon rattar genom sin mikrodragning om wikin hon gjort kring PEAK som hennes elever arbetar på tillsammans med en klass i Chicago. Detta görs på 2 min och när hon slutat prata händer något märkligt; Blond, svensk pedagog hör applåder och visslingar ur datorns högtalare. Andra sidan har alltså hört vad hon sagt trots att hon knappt hört sig själv. Cooooolt!


Hon är glad och nöjd men fattar inte riktigt vad som hänt förrän hon får se "filmen från andra sidan". Välkommen till TeachMeet Skolforum 09!


Se flera filmer på blip.tv. Tack till Richard Gatarski som filmade!
TeachMeet kommer tillbaka och då tänker jag vara på plats. Banne mig.

Inga kommentarer: