18 okt. 2009

Nyskapande konservatism i skola 2.0

Det finns en sak som oroar mig lite. I de värld jag lever i finns det sk IT-pedagoger som ibland låter metod gå före innehåll, jag har själv halkat i fällan ibland. Det är lätt att lockas av datorns alla möjligheter och gå tankemässigt vilse, bort från styrdokument och mål. De styrdokument vi idag har att rätta oss efter är visserligen hopplöst omoderna, men fortfarande vårt rättesnöre.

Hade i veckan förmånen att få lyssna på Bodil Jönsson som föreläste om matematik och hur mindre barn lär sig det abstrakta på ett konkret sätt. Hos Bodil är det det logiska och enkla som råder. Klipp och klistra, rörelser, sinnen, sånger och ramsor. En av de bästa (och roligaste) föreläsningar jag lyssnat till faktiskt. Den damen har en överväxel, helt klart. Om du läser detta Bodil: Stort tack!

Vad har nu detta med IT att göra då? Mycket. Bodils metodik måste finnas kvar. Vi får inte glömma bort att IT är ett kraftfullt förstärkande verktyg, inte ett eget skolämne. IT ska integreras i det vi redan gör, mixat med Bodilmetodiken. Det som redan är bra kan bli ännu bättre uppblandat med nytänkande. Vi borde jobba "Back to basics 2.0", liksom. Nyskapande konservatism.

Tänk inte "- Coolt! Vad kan jag göra med detta verktyg?"
Tänk: "- Vart vill jag nå? Hur kan datorn hjälpa mig att komma dit?"

Det här blev visst lite snurrigt. Jag hoppas ändå att ni förstår vad jag menar.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Efter att ha tittat runt i de bloggar jag brukar följa ser jag att titt som oftast tipsar man om nya trevliga program som finns gratis på nätet och som säkert hittar sin funktion i skolan. Men intresset för det alltid nya skymmer tipsen om, som du skriver hur man når målen utifrån de styrdokument som finns.
Jag själv är teknikintresserad och hänger mig gärna åt att köpa in utrustning som jag tror behövs i skolan. Men efter ditt blogginlägg ska jag mer lägga mig vinn att berätta och föreslå strategier för en förändrad pedagogik med styrdokumenten som grund. Tack för att du lyfte på skynket som dolde det egentligen självklara.

Sandra Wissting sa...

Hej Bertil!
Vad roligt att jag fick dig att tänka om! Jag vet hur lätt det är att snöa in på roliga prylar, men det är ju inte alltid säkert att det är det som behövs. Känner ofta att de bloggar jag följer mest tipsar om sajter och gratisprogram och det oroar mig lite. Vart tog diskussionen om undervisningens innehåll vägen? Det är ju den som är viktigast!

Lycka till med strategitänket!