28 nov. 2009

Webwill - ditt digitala testamente

Vi pratade om detta för bara några dagar sedan. Vad händer med alla de digitala avtryck man lämnat efter sig när man inte finns längre? Vem tar hand om alla konton man skaffat sig under åren om man plötsligt dör...?

Tanken känns obehaglig och rent av morbid, men det tar inte bort det faktum att det faktiskt är något vi behöver ta ställning till. Jag mådde nästan illa när jag såg den här glättiga filmen om något så jobbigt, men det fick mig att tänka till. Webwill har ett förslag: 


myWebwill from Lisa Granberg on Vimeo.

Tänker också på @just_tea som tragiskt omkom i en bilolycka nyligen. Tänker på hennes familj. Det är konstigt det där, hur någon man aldrig träffat kan påverka en så. @just_tea finns inte längre, men hennes digitala liv finns kvar på nätet, t.ex. hennes inlägg på Twitter.

Jag har också lämnat många spår efter mig på nätet. Vad händer om jag försvinner?

Inga kommentarer: