17 dec. 2009

The end of an era...

Idag ska vår verksamhetschef avtackas officiellt. Så länge jag har arbetat i Nacka kommun har FFS verksamhetschef hetat Agneta Jörbeck, men 2010 kommer vår verksamhetsskuta att styras med andra åror. Vem eller vilka som håller i de årorna vet vi ännu inte, men hur det än blir måste det bli annorlunda. Det finns bara en Agneta.

Jag har funderat över vad det är som fått Nackas skolor att bli så framgångsrika som de i många fall är. Vad är det som gör att vi har nått resultat och fått framstå som goda exempel?

Det finns massor av organisatoriska, ekonomiska och ledarmässiga svar på de frågorna, men för min och andra nackalärares del tror jag tror att det handlar om tillit och respekt. I en framgångsrik organisation litar man på sina medarbetares kunskaper, engagemang och vilja till förbättring. I en organisation som vår tillåts man sticka ut hakan och tro att man kan, inom vilket område det än må vara. Det gillar jag.

Jag fick ut min lärarexamen 2001 men hade aldrig uppväckt mitt latenta intresse för skolutveckling och IT om jag inte gått eITis 2003 t.ex. (ITiS blev eITiS i Nacka som sedamera blev e-smart). Innan dess kunde jag inte ens använda PowerPoint. Jag var ett intresserat blåbär.

Efter eITiS började jag testa PowerPoint med mina dåvarande lågstadieelever. De gjorde enkla presentationer av grupparbeten som de visade för klassen. På den tiden åts rasterna ofta upp av att hämta den lösa projektorn och sedan koppla in den och få upp bilden på duken. Det var ett hästjobb och var givetvis orimligt i längden, men jag valde att göra det för att undervisningen blev bättre och för att eleverna hade roligare när de lärde sig.

När skolledningen såg min entusiasm fick jag frågan om jag ville ha en Smartboard. Jag hade ingen aning om vad det var, men jag har till dags dato inte lärt mig hur man säger nej till spännande saker, så jag svarade ja. Det var här någon gång det spann loss ordentligt. Med Smartboarden följde nämligen en projektor monterad i taket, vilket var helt avgörande för att jag skulle orka att arbeta med Internet i klassrummet. Jag började bygga upp en bank av bra sidor att använda som komplement i min undervisning.

Minns inte vilket år det var, möjligtvis 2005, som nästa stora inspirationsdos kom. Jag fick möjligheten att följa med en grupp från Myrsjöskolan som åkte till Falköping för att bli inspirerad av Johan Lindwert och deras koncept "Framtidens klassrum".
"- Aha, man kan använda PowerPoint som skrivtavla! Då kan man ju spara sina anteckningar efter lektionens slut. Smart". 
"- Google Earth istället för takhängda kartor är ju genialt! Alla ser vad man pratar om och man kan zooma in på det man studerar och klicka sig vidare till mera information om platsen". 

Allt ovan har varit trappsteg som gjort att jag bara blivit mera och mera säker på att detta är den rätta vägen för skolor att gå. Det avgörande steget kan jag dock peka ut exakt vad och när det var. En dag såg jag en liten blänkare på e-utvecklarnas webbsida. Det stod: "Koll på wikis?" och innehöll lite text och länkar om vad det var och hur det används, men det fanns inga exempel från skolvärlden. En natt, precis innan jag somnade (det är min mest kreativa stund) såg jag hela konceptet framför mig. Jag skulle såklart testa att göra Huset, fast i digital form i en wiki. På så sätt skulle alla elever och föräldrar kunna bli delaktiga och vi skulle kunna arbeta med multimedia på ett relevant och kreativt sätt.
Villa Mimmi hade det kallats på vår skola när det gjorts i pappersform. Tiden var mogen för en Villa Mimmi 2.0.

Sedan dess har jag haft möjligheten att få sprida mina idéer genom att arbeta med e-utvecklarna på halvtid och anser själv att jag har världens roligaste jobb.

Vad har då detta med Nackas och FFS organisation att göra? Jo, jag har fått friheten och förtroendet att utveckla mina idéer. Man har litat på min vilja att kunna utveckla det jag tror på och man har sett till att utrymmet finns att göra det. Det är ingenting annat än en ren organisations- och ledningsfråga och det är jag otroligt tacksam för. I Nacka (och speciellt på Myrsjöskolan) är det okej att testa sina vingar och brinna lite extra.

Vill därför rikta ett speciellt litet jultack till mina rektorer på skolan och till Agneta som gett de yttersta förutsättningarna med sitt ledarskap. Här är filmen vi tackade av Agneta med (Vi håller en tumme för att hon betalt sin TV-avgift...) Lycka till i din fortsatta karriär!

Från mig till er, en riktigt God Jul och en bra start på det nya året!



Send your own ElfYourself eCards

3 kommentarer:

Lena Gällhagen sa...

Var roligt att läsa Sandra, det var jag som publicerade blänkaren Koll på wikis?

Sandra Wissting sa...

Om du visste vilket viktigt inlägg du postade då... Tack!

Marie Linder sa...

Jag lyssnade på Agneta Jörbecks framträdande vid Framtidens lärande-konferensen i våras. Lyckliga ni som fått ha en sådan chef! Chefer är viktiga och det är mycket frustrerande att sakna tydlig och kompetent ledning.

I sitt framträdande svarade Jörbeck på frågan "Har vi råd att satsa på IT i dessa kristider?" med "Har vi råd att låta bli?"

Jag hoppas att hon får ersättas av en lika kompetent och framåtsträvande ledning som hon själv har visat sig vara.