10 mars 2010

Adda eller inte adda? Det är frågan.

Själv har jag fattat ett principbeslut i den frågan. Facebook är för mina vuxna vänner, inte elever. Jag umgås med mina elever i många andra digitala sammanhang och de är så unga att bara hälften(!) av dem finns på Facebook. Jag kanske ändrar det beslutet längre fram, men just nu känns det rätt. Skolvärlden skrev om detta i senaste numret. Läs artikeln Adda eller inte adda? Så här har 99 lärare svarat på frågan "Är du kompis med dina elever på Facebook?"

Ja: 21%
Nej: 74%
Jag funderar på det: 5%

Hade däremot mina elever varit äldre hade jag nog tänkt annorlunda. Då hade jag helt säkert haft en Facebookprofil som användes för att "ta skolan till eleverna". Som att ta Mohammed till berget och inte tvärtom. Typ.

Oavsett hur man tänker i den här frågan bör man vara medveten om vad man visar upp och vem som faktiskt ser det. Chefen och dina elever kanske inte bör se att du var uppe sent igår... Så här gör du för att styra vem som får se vad av det du postar, ner till individnivå:



Facebook är fantastiskt! Om vi lär oss att nyttja det rätt så kan det ge mycket tillbaka.
Även i skolan.

Inga kommentarer: