11 mars 2010

Varför i hela friden tackar jag nej till 26 MacBooks?








Ja, den frågan ställde jag mig själv flera gånger igår kväll. Hur kan man säga nej till 26 ex av den ultimata skoldatorn? Eftersom mina Twittervänner reagerade lite frågande på mitt något mystiska meddelande och jag inte kan förklara det på 140 tecken, gör jag det här istället.

Mina argument:
1. Startsträckan. De går i år 5 nu, nästa år i år 6. Det är en stor omställning för PC-vana att gå över till nya program och tankesätt...även om man inte är 12 år och har tankarna på allt annat utom just skolan.
2. Bättre brytpunkt om ett år. De kommer att få varsin Mac ändå när de börjar år 7. Då startar de samtidigt som sina nya klasskompisar.
3. Mac eller PC? Mac är lättare att lära sig, mera intutiva och snyggare. Visst. Men det är ju vad man gör med datorerna som är det viktiga.
4. Hållbar utveckling. Varför byta ut fungerande datorer?
5. Ekonomi. Igen, varför byta ut fungerande datorer...? (Tror inte min rektor gråter över mitt nej direkt).
6. Bättre att "köra hela varvet" med PC och sedan starta upp med en ny fyra nästa höst. DET ser jag däremot fram emot!

Så tänkte jag. Du som läst ända hit ner är mycket välkommen att försöka påverka mig åt ett annat håll.
Om du är nyfiken på Myrsjöskolan så kan du läsa vår fina skolvalsbroschyr här. 

3 kommentarer:

Per Falk sa...

Tycker du tänker helt rätt här, dessutom lite framsynt. Släpp plattformsstriden och tänk skola ur ett vidare perspektiv. Resurserna ligger ändå på molnet så lär eleverna att tänka stort och fritt...

När du ändå är i farten, kommer du ge dig i kast med det här? http://lenagallhagen.blogspot.com/2010/03/mobilt-larande-en-dag-pa-medioteket-i.html

/Pelle

Sandra Wissting sa...

Ja, jag är ganska sugen...men har inte hunnit ägna det så mycket tanke än. Du är på förstår jag!

Marie Linder sa...

Sunt tänkt!