1 nov. 2010

Jag tog med mig mamma till TeachMeet

Är just hemkommen från TeachMeet Skolforum 2010 och är lika full av inspiration som förra gången...och gången före det...och gången före det...




Du som inte hade möjlighet att vara med kan ta del av det som hände efter att Älvsjömässan stängt för dagen här till vänster. Richard Gatarski stod än en gång för livesändningen. Tack till dig, Richard!

Ni kan också se Twitterflödet med hashtag #TMskol om ni klickar här >>








TeachMeet är ett slags livselixir för pedagoger. Vi blir till i mötet med andra, brukar man ju säga. Vi blir definitivt bättre pedagoger i mötet med andra. Av den anledningen följer här en liten enkel hyllning till mitt "andra arbetslag", pedagoger jag beundrar:

Anne-Marie Körling
Om jag skulle starta en skola skulle jag vilja jag ha dig som rektor, elevvårdsansvarig OCH lärare i alla skolans klasser, i alla ämnen. Det fixar du väl? Maken till pedagoghjärta och elevfokus går inte att uppbringa någon annanstans i Sverige. Det bar mig emot att kasta en nalle på dig när tiden var ute. Man kastar inte saker på sina förebilder.

Josef Sahlin
Martin Fernström brukar kalla dig för "den riktiga IT-pedagogen". Jag är benägen att hålla med. Projektet att eleverna guidar genom Årsta med hjälp av att tagga förstörda informationsskyltar med hjälp av QR-kod är genialt. Jag hoppas att du och Martin får gå hem med varsitt Guldäpple i morgon.      

Du är en ständig källa till inspiration. Har tittat mera på sajten om upphovsrätt och källor nu. Superbra! Enkel och tydlig. Kommer att spridas...

Jag vill gå i din klass! Skrivprojektet Detektiven Emil och Vi är så inspirerande. Det finns bokbloggar och så finns det bokbloggar. Du gör skolan på riktigt, det eleverna gör är ingen påhittad uppgift för skolans egen skull. Det är riktiga berättelser, en riktig författare och de publicerar sina tankar på nätet. På riktigt. Jag hoppas verkligen att vi kan få till ett bloggutbyte mellan våra klasser.

Jag introducerade en Nackalärare jag känner för Joachim idag. Hon frågade innan hon kom fram till honom om han hade nåt att göra med Skolväskan. Jag sade "Joachim ÄR Skolväskan"...och hon reagerade som om hon sett sin idol för första gången. Som tack för smickret fick hon en Skolväskan-knapp, limited edition. :) 

Killarna på Pedagogiskt centrum i Södertälje har ett spännande projekt på gång. Kolla (och gå med!) i Jorden runt på ett läsår.  Vilken underbar idé. Helt ljuvligt.

...och så en bubblare: Helena Wågensand från Nacka gymnasium!
Helena gick e-smart förra året och jag blev SÅ glad när min f.d. kursdeltagare ställde sig på TeachMeet och visade hur hon jobbar numera. Visserligen med god hjälp av allas vår Per Falk, men ändå. Jag ser fram emot vad som kommer härnäst. Heja dig!

Mamma då, hur kommer hon in i bilden? Mamsen är nyanställd specialpedagog i Nacka, på Igelboda skola, och blev övertalad av mig att följa med. Det är inte bara de yngre som behöver IT-inspiration, rutin och erfarenhet i kombination med nya verktyg har stora möjligheter att bli succé.
Hennes reaktion var som önskad. Hon har mött en ny värld och är nu hemma och smälter intrycken. Nu kommer den äldre generationen, hehe.

-"Huka er gubbar och kärringar, för nu laddar hon om!"

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det verkar ha varit hur kul som helst. Själv är man fast i Göteborg men det var bra här med.

Anonym sa...

Du får mig att gråta så där vackert som man kan gråta då man blir glad och lycklig. Jag sänder dig all värme och den där nallen - den träffade mjukt rakt i hjärtat. Kram A-M

Sandra Wissting sa...

Å jag blir glad av att jag kunde göra dig glad! Kram S