Har du tänkt på en sak? När vi gör rum för det nya lärandet, får det ofta trängas i en gammal miljö.
Ny teknisk utrustning får ofta samsas med gamla möbler och ett gammalt tänk.
Tänk större, tänk vuxet, tänk OM!
1. Flytta på tavlan
Visst har du en tavla längst fram i klassrummet? Visst är det så att den duk du fått uppsatt är fäst ovanför tavlans kant? Visst är det så att så fort du drar ner duken, så försvinner tavlan...
Jag har flyttat tavlan till bakre delen av klassrummet och på så sätt fått både och. Nu kan jag visa något på duken (från webben eller dokumentkameran t.ex.) och kunna kommentera och rita på tavlan när vi diskuterar.
En annan fördel är att det inte längre finns något fram och bak i klassrummet. Ingen elev sitter längst bak och alla har samma möjligheter att se bra.
Ganska självklart egentligen, men ibland är det svårt att se skogen för alla träd.
2. Ergonomi
Det har alltid varit viktigt, men med datorer i klassrummet så blir frågan tydligare belyst av allmänheten. Hur sitter barnen egentligen när de arbetar vid datorerna? (Ja, hur sitter de egentligen när de arbetar utan datorer? Det är väl minst lika viktigt.) Hursomhelst så har skolan generellt ganska dåliga möbler för våra barn. Trästolar utan komfort som genererar en sittställning som ofta är ganska usel. Borde vi inte satsa mera på våra barn?
Jag som har två jobb har lätt att jämföra. När jag inte är på skolan återfinns jag ofta i ett kontorslandskap som nyligen piffats upp ordentligt. Här har man tänkt ergonomi och arbetsmiljö från grunden. Fåtöljerna är justerbara intill minsta detalj och det finns löstagbara armstöd så att inte axlarna ska belastas onödigt mycket. Bara för att nämna några exempel. Barnen får nöja sig med betydligt sämre arbetsmiljö. Tänk om det vore tvärtom. Vad skulle DU tycka om att sitta flera timar per dag på en hård trästol? Förvisso kanske med något slags skumgummiöverdrag, men det känner du inte efter 20 minuter.
Det vi tills vidare kan göra är att variera sittställningen så mycket vi kan. Gör avbrott i arbetet, lek en stund, skaka loss lite. Alla behöver det, både kropp och knopp.
3. Köp en dokumentkamera
Jag har skrivit om det förut, men det tål att sägas igen. En dokumentkamera kostar ett par tusenlappar, men är en bra investering. Min står framme hela tiden, uppkopplad och redo. Ska den göra någon nytta måste det vara just så. Det fungerar inte om den måste bokas och bara användas ett visst lektionspass, den måste kunna användas spontant. Visa en sida i boken, titta på insekter och blommor, ringa in verb i en engelsk text, visa hur man virkar eller lägger korsstygn med händerna under kameran.
Hur vi organiserar lärandet är viktigt. Vi måste tänka både digitalt, analogt, spatialt och kreativt.
Men framför allt måste vi tänka enkelt.
2 kommentarer:
Instämmer i att man bör investera i en dokumentkamera som ständigt står redo. Trots att jag har 1-26 isf 1-1 och svart tavla (!) i klassrummet så har jag lyckats få en dokumentkamera - och den har förändrat och förädlat min undervisning radikalt. Att konkret kunna visa hur jag tänker när jag läser (genrepedagogik), att konkret kunna visa hur jag tänker, att eleverna konkret får visa hur de tänker, att kunna samrätta läxor (och därmed få allt bättre dylika) och elevtexter... Användningsområdena är många.
I övrigt instämmer jag i att vi måste tala mer och inte mindre ergonomi med datorernas intåg!
Det intressanta är att klassrim idag kan klassas som datorarbetsplatser iom att eleverna jobbar så pass mkt med datorer. I arbetsmiljtänk träder då helt andra krav och riktlinjer in för arbetsgivaren, i detta fallet skolan. Inte bara sittplatsergonomi utan även kring ventilation, reflexer från fönster, placering av belysning etc. Massor av skolor duckar för detta o vi ser redan nu tonåringar med musarm och belastningsskador som normalt hittas på kontorspersonal i betydligt högre åldrar.
Laptops är dessutom en mindra katastrof när det gäller skärmergonomi skärmen är alldeles för lågt placerad bilket ger nack och ryggproblem som ett brev på posten.
Variera arbetsställning, byt till ståbord ibland och gör annat med jämna mellanrum. Här tror jag 1:1 skolor måste tänka till ordentligt
Skicka en kommentar