17 jan. 2011

Klassrumslivet genom en dokumentkamera

Häromdagen kom den, vår efterlängtade tingest! Klassrummets nyaste invånare är en röd, ormliknande dokumentkamera. (Engelskans "visualizer" är eg. bättre då man kan visa väldigt mycket mera än dokument).

Koppla ihop den med din dator via usb-porten och installera den medföljande programvaran. Koppla sedan datorn mot en projektor, sedan är du igång. Du kan, förutom att "bara" visa upp olika analoga saker, även spara som bild eller film.
Dessutom är den enkel. Med risk för att låta som en försäljare, men jag ser massor av användningsområden för en sådan här liten pryl i klassrummet.
Några ex:
  • Visa en bild ur en bok och prata kring den tillsammans
  • Visa små barns teckningar för de andra i gruppen
  • Visa en text och arbeta med den tillsammans. Stryk under alla verb och spara ert arbete som en bild.
  • Visa hur man arbetar med korsstygn, broderi m.m i textilslöjden. Filma och spara på gemensam yta.
  • Visa insekter, blad som man tagit in i klassrummet. 
  • Visa kemilaborationer steg för steg
  • Visa bilduppgifter i detalj
  • Lägg atlasen under kameran och diskutera kring kartan
Det jag gillar mest av allt är att man inte behöver vara speciellt insatt i det digitala arbetssättet för att klara av det. Den är enkel att arbeta med, även för lärare som i vanliga fall trivs med pärmar. :)

Hittills har jag och min kollega Jenny bara testat och lärt oss själva, men jag gissar att jag får anledning att återkomma i ärendet. Jag är förtjust!

Bild: http://www.datafont.se/dokumentkameror.htm

3 kommentarer:

Edmaniac sa...

Hej Sandra!
Hjälp mig med skillnaden på en dokumentkamera och en webbkamera. är det samma sak eller...? Jag hör många som pratar sig varma över sina dokumentkameror men få över webbkameror. Så vad är skillnaden? //Ulf

Sandra Wissting sa...

Nja, inte riktigt samma sak. Dokumentkameran kan göra lite mera saker än en webbkamera kan. Däremot kan jag inte redogöra i detalj för skillnaderna. Testa dig fram!

Mikael Åsberg sa...

Hej
Vi såg denna tingest på BETT mässan, fastnade direkt för den. Verkar vara ett bra pris på den oxå, enligt säker källa :)