9 sep. 2009

"-Houston, Houston. Myrsjöskolan calling!"

Lovade ju att återkomma om hur elevernas Fuglesangpresentationer blev och jag vill gärna hålla vad jag lovar, så varsågoda!

Jag bad om lov att få visa tre tjejers arbete och de bjuder gärna på en titt. I orginalet hade de bäddat in en Youtubefilm i sin PowerPoint med hjälp av iSpring, (ett gratisprogram som jag verkligen kan rekommendera). Nu när jag publicerar har jag importerat deras ppt till Google dokument och då har jag istället infogat filmen med hjälp av Googles verktyg. Som åskådare ser man nästan ingen skillnad. Det är både snyggare och distraherar mindre att bädda in filmer än att hyperlänka in i PowerPoint.


Nu när den rullar automatiskt kan det vara lite svårt att hänga med, men det var det absolut inte i klassrummet. Tjejerna presenterade dessutom en ordentlig dos fakta förutom det som står på deras slides. Man måste kunna visa att man är påläst. Helt enligt vad de lärt sig.

Sista sidan är en liten blink till mig. Jag brukar tjata mig blå om att man inte kan ange Google som källa utan att Googles sökmotor bara är "ficklampan" som man använder för att hitta det man letar efter. Därav bilden. Okej för denna gång, tjejer. =)

Dessutom hann vi städa datorskåpet idag. Det behövdes verkligen. Det enormt stora sladdnystanet är nu utbytt mot ordning och reda. Skönt.

På återhörande!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Minns med skräckblandad förtjusning såna där vagnar med datorer i från min tid på Wasaskolan i Södertälje... virrvarret av sladdar kan verkligen bli helt vansinnigt - svettigt att vara lärare med en massa datorer (men hur kul som helst)

Unknown sa...

Fina presentationer - följer ni vår austronaut på twitter också?

Sandra Wissting sa...

Faktiskt så är det helt ok. Eleerna har sin egen hylla i skåpet, men många tar hem datorn efter skoldagen.Däremot så är det nog oundviktigt att det blir trassligt när 26 elever ska samsas i samma laddningsskåp.

Givetvis följer vi Fuglesang på Twitter också. =)

Ses kanske den 21 okt? Ska på kurs hos Ia då.

Hans Renman, YBC sa...

Tjusigt! Vad duktiga de är!
De är varmt välkomna till YBC i sinom tid! :)
borde vi inte ordna ett kul gemensamt projekt mellan våra elever?
Inget om Fuglesang dock. Tråkmånsarnas tråkmåns...

Sandra Wissting sa...

Jo, jag kan hålla med om att Fuglesang inte är Jordens ballaste kille... Vi lägger honom bakom oss nu. Självklart ska mina elever till YBC i sinom tid. ;)

Vore riktigt skoj att göra något tillsammans. Vem hos er tror du skulle vara intresserad?